Rybki są the best!!!

Kochajmy nasze dzieci

Rybki

Pomoce dydaktyczne

28/09/2011

Zapraszam Wszystkich Rodzicow do siegniecia literatury o wychowaniu naszych pociech!
Zbior tytułow przygotowala Pani Psycholog prowadzaca spotkanie z rodzicami z naszego przedszkola w poprzednim roku szkolnym.
Wszystkim nam bedzie latwiej zrozumiec naszego przedszkolaka wchodzacego w nastepny etap swojeo zycia!

Nizej przedstawiam tekst przygotowany przez P.Psycholog- warty do przeczytania!!!

Warto przeczytać:
„Wyzwoleni rodzice, wyzwolone dzieci” A.Faber, E.Mazlish
„Rodzeństwo bez rywalizacji” A.Faber, E.Mazlish
„Jak mówić, żeby dzieci nas słuchały, jak słuchać, żeby dzieci do nas mówiły” A.Faber, E.Mazlish
„Książeczka dla przestraszonych rodziców” A. Samson



Wychowując nasze dzieci bierzemy pod uwagę następujące czynniki:

TEMPERAMENT – wg niektórych badaczy zespół dziedziczonych cech osobowości (zdeterminowanych genetycznie), ujawniających się już w pierwszym roku życia człowieka. Tak rozumiany temperament stanowi podstawę kształtowania się i rozwoju osobowości.
Temperament podlega zmianom zachodzącym pod wpływem dojrzewania (i starzenia się) oraz niektórych czynników środowiskowych.

Typy (wg Pawłowa):
1) Typ silny, zrównoważony, ruchliwy - sangwinik; obok flegmatyka złoty środek skali temperamentu, jednocześnie najbardziej poważany przez Pawłowa. Jest zdrowy, odporny i sprawny życiowo; jest aktywny, jeżeli docierają doń bodźce z otoczenia; w sytuacji braku bodźców ma skłonności do biernego odpoczynku. Bardzo łatwo wytwarza pozytywne i negatywne odruchy warunkowe. Niepodatny na choroby nerwowe. Utrzymuje pełną równowagę między stanem organizmu a aktualną sytuacją.
2) Typ silny, zrównoważony, powolny - flegmatyk; dobrze przystosowany, silny i zrównoważony, czyli zdrowy i odporny układ nerwowy. Szybko wytwarza stabilne odruchy warunkowe, dodatnie i ujemne. Także raczej niepodatny na choroby nerwowe. Trochę gorzej przystosowuje się do zmiennych warunków otoczenia - jego procesy pobudzenia i hamowania charakteryzuje duża bezwładność.
3) Typ silny, niezrównoważony - choleryk; bardzo szybko tworzy pozytywne odruchy warunkowe, negatywne dużo wolniej. Nie potrafi odraczać czynności, procesy pobudzenia przeważają nad hamowaniem, stąd duże prawdopodobieństwo wystąpienia stanów nerwicowych. W sytuacji wymagającej silnego hamowania odczuwa niepokój i zmęczenie, przeradzające się czasami w depresję albo przejawia agresję i brak opanowania.
4) Typ słaby - melancholik; typ ograniczony, jego egzystencja zależy od szczególnych warunków otoczenia. Ma bardzo słabe neurony, dla których bodziec o przeciętnej sile jest zbyt silny i wywołuje stan hamownia ochronnego. Często pojawiająca się konieczność wygaszania aktywności oraz zmienne warunki otoczenia dezorganizują jego zachowanie.


OSOBOWOŚĆ - kształtowana jest przez całe życie, szczególnie w okresie dzieciństwa oraz młodości poprzez wpływ bodźców zewnętrznych w procesie socjalizacji, a także własnej aktywności jednostki. Istotną rolę odgrywają tu również wrodzone cechy biofizyczne. Kształtuje się przez doświadczenia, kontakty z osobami znaczącymi dla danej jednostki (rodzice!), role społeczne pełnione przez daną osobę, a także wydarzenia powtarzające się lub wyjątkowo silne.
Rozwija się stopniowo.

Pięcioczynnikowy model osobowości (wg Costa, McCrea)
• neurotyczność (vs stałość emocjonalna) – odzwierciedlająca przystosowanie emocjonalne versus emocjonalne niezrównoważenie; skłonność do przeżywania negatywnych emocji (strachu, zmieszania, gniewu, poczucia winy) oraz podatność na stres psychologiczny
• ekstrawersja (vs introwersja) – która odnosi się do jakości i ilości interakcji społecznych oraz poziomu aktywności, energii, a także zdolności do doświadczania pozytywnych emocji
• otwartość na doświadczenie – wskazująca na tendencję do pozytywnego wartościowania doświadczeń życiowych, tolerancję na nowość i ciekawość poznawczą
• ugodowość (vs antagonizm) – opisująca nastawienie do innych ludzi (pozytywne versus negatywne) przejawiające się w altruizmie versus antagonizmie
• sumienność (vs nieukierunkowanie) – która oddaje stopień zorganizowania, wytrwałości i motywacji jednostki w działaniach zorientowanych na cel.


POZYCJA W RODZINIE:
Kolejność pojawienia się w rodzinie i układ płci ma wpływ na kształtowanie się naszej osobowości. Członkowie rodziny zmieniają się na różne sposoby pomiędzy narodzinami kolejnych dzieci, ponieważ zmieniają się warunki fizyczne ich życia i otaczający ich świat. Te różnice powodują, że każde dziecko traktowane jest przez rodziców i rodzeństwo w odmienny sposób. Innymi cechami będzie charakteryzować się dziecko najstarsze, a innymi średnie bądź najmłodsze. Specyficzną sytuacją jest też pozycja jedynaka w rodzinie oraz bliźniąt.
(więcej w „Najstarsze, średnie, najmłodsze” R.W.Richardson, L.A. Richardson)

INTELIGENCJA EMOCJONALNA (dobrze jest ją rozwijać):
• Samoświadomość: umiejętność rozpoznawania własnych stanów emocjonalnych, wiedza o własnych uczuciach, wartościach, preferencjach, możliwościach i ocenach intuicyjnych, czyli świadomość emocjonalna.
• Samoocena: poczucie własnej wartości, wiara we własne siły, świadomość swoich możliwości, umiejętności oraz swoich ograniczeń; umiejętność doświadczania własnej osoby niezależnie od sądów innych ludzi.
• Samokontrola lub Samoregulacja: zdolność świadomego reagowania na bodźce zewnętrzne i kontrolowania własnych stanów emocjonalnych; umiejętność radzenia sobie ze stresem, kształtowania własnych emocji zgodnie z samym sobą, z własnymi normami, zasadami oraz wyznawanymi wartościami.
• Empatia: umiejętność doświadczania stanów emocjonalnych innych, uświadamianie sobie uczuć, potrzeb i wartości wyznawanych przez innych, czyli rozumienie innych, wrażliwość na odczucia innych; postawa nastawiona na pomaganie i wspieranie innych osób; zdolność odczuwania i rozumienia relacji społecznych.
• Asertywność: posiadanie i wyrażanie własnego zdania oraz bezpośrednie, otwarte wyrażanie emocji, postaw oraz wyznawanych wartości w granicach nie naruszających praw i psychicznego terytorium innych osób; zdolność obrony własnych praw w sytuacjach społecznych bez naruszania praw innych osób do ich obrony.
• Perswazja: umiejętność wzbudzania u innych pożądanych zachowań i reakcji, czyli wpływania na innych; umiejętność pozyskiwania innych na rzecz porozumienia, zdolność łagodzenia konfliktów.
• Przywództwo: zdolność tworzenia wizji i pobudzania ludzkiej motywacji do jej realizacji; zdolność zjednywania sobie zwolenników.
• Współpraca: zdolność tworzenia więzi i współdziałania z innymi, umiejętność pracy w grupie na rzecz osiągania wspólnych celów, umiejętność zespołowego wykonywania zadań i wspólnego rozwiązywania problemów.



INNE CZYNNIKI WPŁYWAJĄCE NA ZACHOWANIE

Na sposób w jaki wychowujemy swoje dzieci, ma również wpływ to, w jaki sposób sami byliśmy wychowani.
Jeśli w okresie dzieciństwa nasze wewnętrzne dziecko zostało w jakiś sposób skrzywdzone, może to rzutować na problemy, z jakimi borykamy się w dorosłym życiu. Wpływa więc na wychowanie naszych własnych dzieci.
(więcej w „Powrót do swojego wewnętrznego domu” J.Bradshaw)